Educatie

Laat kinderen kennismaken met natuur en milieu. Het lesaanbod natuur en milieueducatie van de gemeente Midden-Groningen dient als aanvulling op het reguliere NME programma van scholen.

Natuur en milieueducatie Hoogezand

We richten ons in de lessen vooral op die onderwerpen die in de klas moeilijk te leren zijn. Het gaat daarbij met name om zaken als:

• waarnemen van de levende natuur om ons heen: ruiken, zien, voelen en ervaren
• inzicht in de verbanden tussen de organismen, inclusief de mens.

Het aanleren van exacte kennis is ondergeschikt aan deze doelstellingen. Om het leereffect te vergroten is het zeker zinvol om van te voren of na afloop van een les, op school, het één en ander over het onderwerp te behandelen.

Sinds begin 2016 wordt de educatie op het NME verzorgd door een enthousiast team bestaande uit vrijwilligers die afkomstig
zijn uit diverse takken van (natuur)onderwijs of ICT. Wat zij in ieder geval gemeenschappelijk hebben is een enorme liefde voor de natuur, en de bevlogenheid om die over te brengen op kinderen!

{

Beleef de natuur door te ruiken, zien, voelen en ervaren.

Groep 1/2

De leerlingen gaan in kleine groepjes, onder begeleiding van de ouders/begeleiders, langs de opdrachten. De ouders/begeleiders lezen de opdrachten voor en helpen bij de uitvoering.

Voor alle lessen van groep 1 en 2 adviseren wij 1 begeleider op 5 kinderen.

Wil je de lessen aanbieden? Neem dan contact met ons op.

Ganzenpad

Ganzen zijn bijzondere dieren. Maar hoe leeft een gans nu en hoe
ziet hij eruit?

Informatie

Doel: Kinderen maken kennis met de kenmerken en leefwijze van een gans, het uiterlijk, de leefomgeving, voeding etc.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Het hele jaar

Ganzen zijn bijzondere dieren. Maar hoe leeft een gans nu en hoe ziet hij eruit?

Middels een aantal doe- en voelopdrachten ervaren de kinderen dat ganzen in  V-formatie vliegen, dat ze zwemvliezen hebben, wat ze eten en dat hun veren goed tegen water kunnen.

Na afloop worden de kinderen meegenomen naar de kinderboerderij, waar ze onze tamme ganzen kunnen bewonderen.

Kabouterpad

Natuur eng? Nee, ga met de kabouter mee de natuur in, en
ontdek elk seizoen andere leuke, mooie en lekkere dingen.

Informatie

Doel: Natuurbeleving. Kinderen ontdekken verrassende aspecten van de natuur.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Het hele jaar

De kabouter laat de kinderen zien dat je niet bang hoeft te zijn voor de dingen die je in de natuur tegen komt. Sterker nog, je kunt er vaak hele leuke dingen mee doen. Met gras kun je bijvoorbeeld mooi kleuren, maar ook mooie vormen maken. De kinderen gaan iets lekkers proeven, zoals rozenbottel jam of honing.

Welke doe- en voel opdrachten de kinderen allemaal gaan doen, hangt van het seizoen af:

Herfst: september t/m december
Winter: december t/m maart
Lente: maart t/m juni
Zomer: juni t/m september

Kinderboerderijpad

Op de kinderboerderij lopen natuurlijk heel veel dieren rond. De kip, het varken, het schaap, noem maar op. Het kinderboerderijpad neemt de kinderen mee naar al deze dieren. Opdrachten geven de
kinderen meer inzicht over hoe deze dieren leven, klinken en voelen.

Informatie

Doel: Kinderen maken kennis met alle dieren die op de kinderboerderij wonen.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Het hele jaar

Op de kinderboerderij lopen natuurlijk heel veel dieren rond. De kip, het varken, het schaap, noem maar op. Het kinderboerderijpad neemt de kinderen mee naar al deze dieren. Opdrachten geven de kinderen meer inzicht over hoe deze dieren leven, klinken en voelen.

Klein mannetjespad

Wij mensen wonen in een huis. Maar waar wonen dieren?

Informatie

Doel: Kinderen bewust maken van hoe en waar dieren leven.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: april t/m juli.

Wij mensen wonen in een huis. Maar waar wonen dieren?

Klein mannetje neemt de kinderen mee op een avontuurlijke tocht langs een aantal dieren. Zo leren ze dat een konijn in een hol onder de grond woont en daar niet alleen leeft. Een huisjesslak draagt het huis met zich mee. En wat te denken van wespen, die een leuk onderkomen hebben in een theepot?

Behalve dat de kinderen leren op wat voor plekken de dieren wonen, wordt er ook gekeken naar hoe de dieren leven, bijvoorbeeld wat ze eten en hoe ze opgroeien.

De opdrachten in deze les zijn gebaseerd op het boek ‘Klein Mannetje heeft geen huis’ van Max Velthuijs. Het is aan te raden dit boek, voor aanvang van de les deze, voor te lezen in de klas.

Kleine beestjes

In de natuur komen heel veel verschillende soorten dieren voor. De een is heel groot, de ander is heel klein. Doel: Kinderen maken
kennis met alle dieren die op de kinderboerderij wonen.

Informatie

Doel: de kinderen ontdekken dat er verschillende soorten kleine diertjes bestaan en dat ze nuttig zijn voor de natuur.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: april t/m oktober

In de natuur komen heel veel verschillende soorten dieren voor. De een is heel groot, de ander is heel klein. Wij nemen de kinderen mee op avontuur en gaan op zoek naar de kleine diertjes zoals torren, vlinders, pissebedden en waterdiertjes.

Met verschillende opdrachten ontdekken ze hoe ze eruit zien, wat ze doen in de natuur en waar ze leven.

Muizenpad

De kinderen worden meegenomen op een avontuurlijke tocht,
om te laten zien hoe muizen in de natuur leven.

Informatie

Doel: Kinderen maken kennis met de kenmerken en leefwijze van een muis, het uiterlijk, de leefomgeving, voeding etc.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Het hele jaar

De kinderen worden meegenomen op een avontuurlijke tocht in de natuurtuin, om te laten zien hoe muizen in de natuur leven.

Zo komen ze te weten wat een muis eet, dat er verschillende soorten muizen zijn, welke vijanden de muis heeft, waarom hij zo’n lange staart heeft en nog veel meer.

Na afloop mogen de kinderen binnen een van onze tamme muizen aaien en vasthouden.

Smaaklessen

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Informatie

Doel: Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, verkennen kinderen hun eten.

Benodigde tijd: 1 – 1,5 uur

Wanneer: Het hele jaar door

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Smaaklessen wordt ondersteund door het Voedingscentrum.

Zintuigenpad

Wij nemen de kinderen mee op een avontuur dat ze niet snel zullen vergeten, waarbij ze mogen voelen, kijken, ruiken, proeven en horen.

Informatie

Doel: Kinderen ervaren de natuur met alle zintuigen.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: mei t/m september

Wij nemen de kinderen mee op een avontuur dat ze niet snel zullen vergeten, waarbij ze mogen voelen, kijken, ruiken, proeven en horen.

Kinderen ervaren o.a. dat sommige bladeren aanvoelen als een kattenvacht en andere juist aanvoelen als schuurpapier. Ze mogen met een stethoscoop luisteren aan een boom.

Aan het eind mogen ze verse thee, gemaakt van theekruiden uit onze tuin, gaan proeven.

Groep 3/4

Voor alle lessen van groep 3 en 4 adviseren wij 1 begeleider op 5 kinderen.

De leerlingen gaan in kleine groepjes, onder begeleiding van de ouders/begeleiders, langs de opdrachten. De ouders/begeleiders lezen de opdrachten voor en helpen bij de uitvoering.

Wil je de lessen aanbieden? Neem contact met ons op.

Kinderboerderijdieren

Op de kinderboerderij worden de kinderen meegenomen op een leerzaam avontuur langs een aantal dieren die er wonen.

Informatie

Doel: Kinderen bewust maken van wat er bij de verzorging van dieren komt kijken.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Het hele jaar

Op de kinderboerderij worden de kinderen meegenomen op een leerzaam avontuur langs een aantal dieren die er wonen. Zo mogen de kinderen eieren rapen, maar ook een geit borstelen. Ook leren ze een aantal schapen- en geiten rassen van elkaar te onderscheiden en de verblijfplaatsen van de dieren te herkennen.

Kleine beestjes onderzoek 

Onderzoeken van verschillende kleine diertjes en het nut hiervan.

Informatie

Doel: Onderzoeken van verschillende kleine diertjes en het nut hiervan.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: april t/m oktober

Paddenstoelen

Paddenstoelen zijn de huishoudelijke medewerkers van de natuur. Het hele jaar door ‘eten’  ze de dode takken en bladeren die op de grond liggen op.

Informatie

Doel: Kinderen leren verschillende kenmerken van paddenstoelen en ervaren dat paddenstoelen erg nuttig en soms lekker zijn.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: september t/m november.

Paddenstoelen zijn de huishoudelijke medewerkers van de natuur. Het hele jaar door ‘eten’ ze de dode takken en bladeren die op de grond liggen op. Maar er valt veel meer over paddenstoelen te vertellen.

Aan de hand van opdrachten komen de kinderen heel wat over paddenstoelen te weten. De kinderen zien dat er veel meer paddenstoelen bestaan dan alleen die waar kabouter Spillebeen op zit. Sommige paddenstoelen kun je eten, sommige groeien niet in het bos, en hoe verspreiden paddenstoelen zich eigenlijk?

Bij deze les kunt u via Stichting Veldwerk een paddenstoelenpakket aanschaffen. Met behulp van dit pakket is het heel eenvoudig om eetbare paddenstoelen te kweken in de klas. Leuk voor de leerlingen om de dagelijkse groei te kunnen volgen en uiteindelijk de paddenstoelen te oogsten.

Smaaklessen

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Informatie

Doel: Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, verkennen kinderen hun eten.

Benodigde tijd: 1 – 1,5 uur

Wanneer: Het hele jaar door

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Smaaklessen wordt ondersteund door het Voedingscentrum.

Van ei tot kip

Waar komt een kip eigenlijk vandaan? We gaan gezamenlijk proberen een antwoord te vinden op deze vraag.

Informatie

Doel: De kinderen ervaren het ontwikkelingsproces van ei tot kip en zien hoe een kuiken in het ei groeit.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: In de eerste maand na Pasen

Waar komt een kip eigenlijk vandaan? We gaan gezamenlijk proberen een antwoord te vinden op deze vraag.

Op de kinderboerderij bekijken we de verschillende kippen en hanen. Zien ze er allemaal hetzelfde uit? En is het verschil te zien tussen een mannetje en vrouwtje?

Binnen leren wij over de groei van een kuiken en breken wij een vers ei, om te zien wat hierin zit.

Vlinderproject

In onze natuurtuinen fladderen, wanneer het lekker weer is, veel vlinders. Bovendien worden er vlinders gekweekt in onze speciale vlinderbak.

Informatie

Doel: Kinderen verwonderen zich over de leefwijze van vlinders, en leren verschillende vlinders te onderscheiden.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: mei t/m juli.

In onze natuurtuinen fladderen, wanneer het lekker weer is, veel vlinders. Bovendien worden er vlinders gekweekt in onze speciale vlinder bak.

De kinderen worden meegenomen op ontdekkingstocht door onze natuurtuinen, waarbij ze van alles te weten komen over vlinders. Zo leren ze hoe een vlinder eet, waarom sommige vlinders van die mooie kleuren hebben en andere juist niet. Ook leren ze verschillende soorten vlinders herkennen. In de vlinder bak kunnen kinderen het verloop van de metamorfose van rups tot vlinder volgen.

Waterlessen

Ontdekken wat voor dieren er in het water leven en hoe je de kwaliteit van het water kunt bepalen.

Informatie

Doel: Ontdekken wat voor dieren er in het water leven en hoe je de kwaliteit van het water kunt bepalen.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: april t/m oktober

Zintuigenpad

Wij nemen de kinderen mee op een avontuur dat ze niet snel
zullen vergeten, waarbij ze mogen voelen, kijken, ruiken, proeven en horen.

Informatie

Doel: Kinderen ervaren de natuur met al hun zintuigen.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Mei t/m september

Wij nemen de kinderen mee op een avontuur dat ze niet snel zullen vergeten, waarbij ze moeten voelen, kijken, ruiken, proeven en horen.

De kinderen leren dat onze zintuigen ons soms goed voor de gek kunnen houden. Soms zien wij dingen anders dan ze in werkelijkheid zijn en ook ons gevoel kan ons voor de gek houden. Verder leren ze dat zonnestralen kleuren bevatten en dat je geluid niet alleen kunt horen, maar ook zien en voelen.

Groep 5/6

Extra begeleiding is niet nodig, wel handig. De kinderen gaan zelfstandig aan het werk.

Wil je de lessen aanbieden? Neem dan contact met ons op.

Afvalles

Bewustwording van het probleem van afval en plastic in de natuur.

Informatie

Doel: Bewustwording van het probleem van afval en plastic in de natuur

Benodigde tijd: 1 – 1,5 uur

Wanneer: Het hele jaar

Beverles

In 2008 zijn door het Drents Landschap bevers uitgezet in het Drentse Aa-gebied.

Informatie

Doel: De kinderen ontdekken hoe een bever leeft.

Benodigde tijd: 1,5 uur

Wanneer: november t/m maart.

In 2008 zijn door het Drents Landschap bevers uitgezet in het Drentse Aa-gebied. Deze dieren hebben het daar erg naar hun zin en sinds een aantal jaren zitten ze nu ook in het Zuidlaardermeer. In 2016 zijn ze zelfs in het Gorechtpark gespot, het gaat dus heel goed met de bever.

Maar hoe leven bevers nu? Wat voor sporen maken ze? Hoe ziet hun burcht eruit? Deze en andere vragen worden beantwoord tijdens deze les, waarin de leerlingen onderzoekend te werk gaan middels een opdrachtenparcours op ons bever terrein. Hierna gaan we op zoek naar echte beversporen in het park..

Let op: Laarzen aan en oude kleding i.v.m. ruig terrein.

Bomenpaspoort

Na een introductie krijgen de kinderen een bomenpaspoort om in te vullen.

Informatie
Doel: Kinderen leren wat onderscheidende kenmerken van bomen zijn, en hoe je kunt zien hoe oud en gezond een boom is.

Benodigde tijd: 1,5 uur

Wanneer: Maart t/m oktober.

We gaan op pad, laarzen aan, verrekijker om en loep mee!

Hoe ziet een boom er van buiten en van binnen uit? Hoe groeit en overleeft de boom, en waarom zijn bomen nou zo belangrijk? Tijdens deze wandelexcursie komen deze onderwerpen aan bod.

Klein Knagers

Muizen eng en vies? Nee hoor!

Informatie
Doel: Kennismaken met muizen, eventuele angst voor muizen overwinnen.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: het hele jaar

Muizen eng en vies? Nee hoor!

Tijdens deze les krijgen de kinderen eerst een diapresentatie over muizen.

Ze leren waar en hoe muizen leven en wat ze eten. Een aantal muizen wordt eruit gelicht en besproken: de bosmuis, de dwergmuis, de huismuis en de kleurmuis.

Na de diapresentatie worden de kinderen in groepjes verdeeld en gaan ze een echte levende muis onderzoeken en een bijbehorende vragenlijst beantwoorden. Aan het eind van de les mogen ze, wanneer ze dit willen en durven, de muis eventjes kort vasthouden en aaien.

Neem contact met ons op

Smaaklessen

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Informatie
Doel: Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, verkennen kinderen hun eten.

Benodigde tijd: 1 – 1,5 uur

Wanneer: het hele jaar

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Smaaklessen wordt ondersteund door het Voedingscentrum.

Uilen

Uilen zijn mystieke dieren en dat spreekt tot ieders verbeelding. Het zijn vogels die vooral ‘s nachts op muizen jagen.

Informatie
Doel: De kinderen maken kennis met de leefwijze van uilen. Ze leren de meest voorkomende uilen te onderscheiden. Door middel van het uitpluizen van een braakbal ontdekken de kinderen wat een uil zoal eet.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: Het hele jaar

Uilen zijn mystieke dieren en dat spreekt tot ieders verbeelding. Het zijn vogels die vooral ‘s nachts op muizen jagen. Maar natuurlijk valt er veel meer over deze bijzonder mooie vogels te vertellen. Dat gebeurt aan de hand van een diapresentatie en opgezette uilen. Met plaatjes en geluid leren de kinderen hoe je de meest voorkomende uilen kunt herkennen.

Na de diapresentatie gaan de kinderen een uilenbal uitpluizen. Aan de hand van de gevonden botjes in de braakballen ontdekken de kinderen met een zoekkaart wat de uil heeft gegeten.

Vlinderproject

In onze natuurtuinen leven vele soorten rupsen en vlinders. Kunnen jullie ze vinden en ontdekken hoe ze leven?

Informatie
Doel: Het ervaren van het ontwikkelingsproces van ei-rups-vlinder.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: mei t/m juli

In onze natuurtuinen leven vele soorten rupsen en vlinders. Kunnen jullie ze vinden en ontdekken hoe ze leven?

Wij nemen de kinderen mee op ontdekkingsreis en laten zien hoe rupsen en vlinders leven. De kinderen onderzoeken waar ze leven en kijken wat ze eten. De kinderen gaan echte nectar proeven. Daarnaast leren ze het verschil tussen een dag- en een nachtvlinder. In de vlinderkast kunnen de kinderen zien hoe de metamorfose van rups naar vlinder verloopt

Waterlessen

Ontdekken wat voor dieren er in het water leven en hoe je de kwaliteit van het water kunt bepalen.

Informatie
Doel: Kinderen ontdekken hoe je de kwaliteit van het water kunt bepalen.

Benodigde tijd: 1 uur

Wanneer: april t/m oktober

Groep 7/8

Extra begeleiding is alleen nodig wanneer dit bij de les staat vermeld. De kinderen gaan zelfstandig aan het werk.

Wil je de lessen aanbieden? Neem contact met ons op.

Afvalles

Bewustwording van het probleem van afval en plastic in de natuur.

Informatie

Doel: Kinderen bewust maken van wat er bij de verzorging van dieren komt kijken.

Benodigde tijd: 1 – 1,5 uur

Wanneer: Het hele jaar

Beverles 

In 2008 zijn door het Drents Landschap bevers uitgezet in het Drentse Aa-gebied. Deze dieren hebben het daar erg naar hun zin.

Informatie

Doel: De kinderen ontdekken hoe een bever leeft.

Benodigde tijd: 2,5 – 3 uur

Wanneer: november t/m maart

In 2008 zijn door het Drents Landschap bevers uitgezet in het Drentse Aa-gebied. Deze dieren hebben het daar erg naar hun zin en sinds een aantal jaren zitten ze nu ook in het Zuidlaardermeer gebied. In 2016 zijn ze zelfs in het Gorechtpark gespot, het gaat dus heel goed met de bever.

De leerlingen krijgen eerst een introductie over de bever. Hoe ziet hij eruit en hoe leeft hij. Daarna gaan we met de leerlingen naar een plek waar echte bevers voorkomen. Ze krijgen daar sporen van de bever te zien en als klap op de vuurpijl kunnen ze op afstand een echte beverburcht bewonderen.

 

De Wolf

N.a.v de recente hervestiging van de wolf op de Veluwe gaan we de argumenten vóór en tegen wolven in Nederland eens langs: van wie is de natuur eigenlijk?

Informatie

Doel: Kinderen laten nadenken over de behoeften en rechten van mens en dier, en over hoe die te combineren.

Benodigde tijd: 1,5 – 2 uur

Wanneer: het hele jaar

N.a.v de recente hervestiging van de wolf op de Veluwe gaan we de argumenten vóór en tegen wolven in Nederland eens langs: van wie is de natuur eigenlijk? Wat is de rol van de wolf in het ecosysteem, en kan hij die rol ook echt spelen in Nederland?

Dierensporen

In de natuur kun je allerlei sporen van dieren tegenkomen. Sommige dieren zie je bijna nooit, toch kun je aan hun sporen zien dat ze er zijn.

Informatie

Doel: Het herkennen van verschillende soorten sporen die door dieren zijn achtergelaten. Inzicht in welke dieren er in onze omgeving zoal in het wild voorkomen.

Benodigde tijd: 2,5 uur

Wanneer: Het hele jaar door

In de natuur kun je allerlei sporen van dieren tegenkomen. Sommige dieren zie je bijna nooit, toch kun je aan hun sporen zien dat ze er zijn. Je moet er wel goed voor kunnen speuren…

De les bestaat uit twee onderdelen: een doe- en een zoekonderdeel.

In onze educatieruimte gaan de kinderen eerst allerlei diersporen onderzoeken. Denk maar eens aan galappeltjes of eieren, of aangevreten dennenappels. Door middel van vragen hierover leren de kinderen zelf ontdekken van welk dier deze sporen zouden kunnen zijn.

Als de kinderen de sporen onderzocht en geïnterpreteerd hebben gaan ze naar buiten. In groepjes  gaan ze in de natuur speuren naar diersporen. Na afloop bekijken we alle gevonden sporen en mogen de kinderen daarover vertellen.

Haaien

Haaien eng? Hoe leven en jagen ze eigenlijk in het echt, en hoe gaat het met haaien wereldwijd?

Informatie

Doel: Kinderen inzicht geven in voedselketens en de samenhang van alle leven in zee.

Benodigde tijd: 2 -2,5 uur

Wanneer: januari t/m maart

Haaien worden in de filmindustrie vaak neergezet als niets ontziende moordenaars; spanning en sensatie gegarandeerd!  Maar zijn haaien echt wel zo eng en bedreigend? Hoe leven en jagen ze eigenlijk in het echt, en hoe gaat het met haaien wereldwijd?

Aan de hand van een presentatie en interactief groepsgesprek worden verwachtingen en ideeën over haaien besproken, waarna (afhankelijk van het weer) een aantal verdiepende opdrachten binnen en/of buiten worden gedaan. En ook al bevinden we ons in Hoogezand; er zal genoeg ‘haaiïgs’ te bekijken, te bevoelen en te ruiken zijn!

Kinderboerijdieren

De kinderen gaan zich vooral bezig houden met de  gezondheid en verzorging van kinderboerderijdieren.

Informatie

Doel: De kinderen leren over verzorging van kinderboerderijdieren. Wat komt er allemaal bij kijken en hoe weet je of de dieren gezond zijn? Tevens maken ze kennis met het beroep dierverzorger.

Benodigde tijd: 2,5uur

Wanneer: het hele jaar

 

De kinderen gaan zich vooral bezig houden met de  gezondheid en verzorging van kinderboerderijdieren.

In een diapresentatie wordt kort uiteen gezet waar ze allemaal op moeten letten. Ook wordt ingegaan op de hygiëne, ongedierte, wat wel en wat niet mag, waarom dieren soms reageren zoals ze reageren en biologisch voeren of niet. Ook de kinderboerderij en het werken op de kinderboerderij komen kort aan bod.

Na de diapresentatie gaan de kinderen naar de kinderboerderij, waar ze diverse opdrachten gaan uitvoeren, zoals een geit borstelen, zien hoe hoeven bekapt worden, meehelpen met lichte schoonmaakwerkzaamheden, een medewerker van de kinderboerderij interviewen en kleine exposities over ongedierte en de gevolgen van verkeerd voeren bekijken.

Ook maken ze een gezondheidstest.

Smaaklessen

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Informatie

Doel: Door te proeven, voelen, horen, ruiken en kijken, verkennen kinderen hun eten.

Benodigde tijd: 1 – 1,5 uur

Wanneer: Het hele jaar door

Kinderen op jonge leeftijd al kennis te laten maken met allemaal smaken en hier zelf mee experimenteren door middel van verzamelen en verwerken van producten, en dit uiteindelijk te proeven.

Smaaklessen wordt ondersteund door het Voedingscentrum.

Struuntocht

Wandelen saai? Niet bij deze struuntocht.

Informatie

Doel: Natuurbeleving: zelf ontdekken wat er groeit, bloeit en leeft buiten.

Benodigde tijd: 2,5 uur

Wanneer: Het hele jaar

Wandelen saai? Niet bij deze struuntocht.
Deze belevingstocht gaat vanuit de NME door het Gorechtpark en haar omgeving. We maken een wandeling en staan stil bij wat we maar tegenkomen.

De kinderen worden aangemoedigd om rond te kijken, vragen te stellen en hun grenzen te verleggen in de natuur. Heb je wel eens een brandnetel geaaid? Of een madeliefje gegeten?
Ga mee op pad en ontdek dat de natuur veel meer te bieden heeft dan je dacht.

Vogels in de lente

Wanneer het voorjaar wordt begint de natuur weer te leven. Voor de vogels betekent het een tijd van harde arbeid: ze gaan een nestje bouwen.

Informatie

Doel: Natuurbeleving: verwondering over de kunst van vogels om nestjes te maken. Het herkennen van vogels die in de lente in het Gorechtpark voorkomen.

Benodigde tijd: 2,5 uur

Wanneer: april t/m juni

 

Wanneer het voorjaar wordt begint de natuur weer te leven. Voor de vogels betekent het een tijd van harde arbeid: ze gaan een nestje bouwen.

Tijdens deze les krijgen de kinderen met behulp van een diapresentatie informatie over welke vogels hier in de lente voorkomen, waarbij tevens gebruik wordt gemaakt van geluiden, zodat de kinderen deze makkelijker in de natuur kunnen herkennen. Ook leren de kinderen hoe ze de vogels kunnen helpen door bijvoorbeeld nestkastjes op te hangen.

Na de diapresentatie krijgen de kinderen gelegenheid om zelf een nest te bouwen van materialen die vogels ook gebruiken. Ze zullen ervaren dat dat helemaal niet meevalt!

Het laatste onderdeel van deze les bestaat uit het observeren van vogelnesten en vogels. We gaan hiervoor het Gorechtpark in. Met een verrekijker laten we de kinderen op afstand zoeken naar vogels.

Vogels in de winter

Vogels hebben het in de winter niet altijd gemakkelijk. Vooral wanneer er veel ijs en sneeuw ligt, kunnen ze het erg moeilijk hebben.

Informatie

Doel: Kinderen leren hoe ze vogels kunnen helpen in de winter. Ze staan stil bij de problemen die de winter voor vogels oplevert. Ze leren verschillende vogels herkennen die in de winter in het Gorechtpark voorkomen.

Benodigde tijd: 2,5 uur

Wanneer: november t/m maart

Vogels hebben het in de winter niet altijd gemakkelijk. Vooral wanneer er veel ijs en sneeuw ligt, kunnen ze het erg moeilijk hebben. Maar daar kunnen wij wel wat aan doen: door ze te voeren.

Tijdens deze les krijgen de kinderen met behulp van een diapresentatie informatie over wat ze kunnen doen om het voor de vogels gemakkelijker te maken in de winter.

Een aantal vogels wordt besproken, waarbij tevens gebruik wordt gemaakt van geluiden, zodat de kinderen deze makkelijker in de natuur kunnen herkennen.

Na de diapresentatie krijgen de kinderen gelegenheid om een vetbol en een pindasnoer te maken voor de vogels.

Het laatste onderdeel van deze les bestaat uit het observeren van vogels. We gaan hiervoor het Gorechtpark in. Met een verrekijker laten we de kinderen op afstand zoeken naar vogels.

Algemene informatie

Educatie is ingedeeld in de groepen 1/2, 3/4, 5/6 en 7/8.

Bij elke combinatie staan de lessen vermeld die geschikt zijn voor de leerlingen van die leeftijd.

Veiligheid

Tijdens de lessen zorgen wij voor randvoorwaarden die de veiligheid waarborgen. Natuurlijk blijft de veiligheid ook een verantwoordelijkheid voor de begeleidende leerkracht en ouders.

Om een les goed en veilig te laten verlopen, moet men de volgende zaken in acht nemen:

Lees ruim van te voren de begeleidende tekst, die bij een les hoort, goed door.
Zorg voor voldoende begeleiders en instrueer die van te voren.
Luister goed naar de gegeven instructies en zorg dat ook de kinderen die instructies opvolgen.

Intekenen op lessen

Het werkt het beste als u met uw team van tevoren bespreekt welke lessen de verschillende groepen willen gaan volgen.

Verder is het verstandig om de lesafspraken van vorige seizoenen te raadplegen. Het is niet leuk voor de leerlingen om dezelfde les voor de tweede keer te doen,

Enige tijd nadat we de lessen hebben ingepland, krijgt u een lijst waarop die staan vermeld. Het is de bedoeling dat deze lijst rouleert door de school, zodat iedereen de afspraak kan noteren.

Zet de lessen ook in de jaarplanner van school, zodat bij eventuele nieuwe plannen, er rekening mee gehouden kan worden. Wanneer de geplande les niet past, neemt u dan zo snel mogelijk contact met ons op om een nieuwe afspraak te maken.

Bij verhindering zonder bericht, brengen we de kosten in rekening. Wij kunnen in dit geval wel bij het maken van een nieuwe afspraak de les voor de helft van het geld aanbieden.

Eigen bijdrage per les/leerling

Voor lessen die 1 ½ uur of korter duren vragen we een eigen bijdrage van € 2,- per leerling, voor een dagdeel (2 tot 2,5 uur) € 75,-. Eén keer in het half jaar krijgt de school een factuur toegezonden.

Koffie en thee

Voor de lessen die 1½ uur of korter duren hebben wij een gereduceerd tarief op koffie en thee voor de begeleiding van €1,- per consumptie.

Bij lessen van een dagdeel zijn de consumpties inbegrepen.

Voorbereiding op de les

Zorg tijdig voor voldoende begeleiding!

Als een afspraak is gemaakt, lees dan de lesomschrijving op de website goed door, en stuur deze door naar de ouders / begeleiders, zodat die weten wat er van hen wordt verwacht.

Vrij bezoek aan de kinderboerderij en natuurtuin

Als u met een groep een bezoek wilt brengen aan de kinderboerderij of de natuurtuin, zonder dat u een lesafspraak heeft, bent u natuurlijk van harte welkom.

Even van te voren bellen stellen we op prijs, zodat we er rekening mee kunnen houden i.v.m. andere activiteiten.

Zorg voor voldoende begeleiding tijdens deze bezoeken: met name op de kinderboerderij is rennen en schreeuwen niet gewenst.

NME Hoogezand
Burgemeester van Royenstraat West 11a
9602 CR Hoogezand
0598 - 323 040 
nme-kinderboerderij@werkpro.nl 

Volg ons:

Openingstijden:
ma:  08.30 - 16.00 uur
di:    08.30 - 16.00 uur
wo:  08.30 - 16.00 uur
do:   08:30 - 16.00 uur
vr:    08:30 - 16.00 uur
za:   13.30 - 16:00 uur
zo:   13:30 - 16:00 uur

Horeca: vrijdag, zaterdag en zondag is de horeca gesloten.

Onderdeel van